07/01/23

George Geacăr - [nu ești în siguranță]


La Editura Casa de Pariuri Literare a apărut volumul nu ești în siguranță, opera poetică a lui George Geacăr, într-o ediție îngrijită de Ioana și Diana Geacăr.

***

prezent

întotdeauna iarba nu ajunge până toamna
arde cu flacără verde
în septembrie malul pârâului pâlpâie sub cenușă.
vântul sau altceva înverzește apa
ca fața unui copil
care va începe să plângă;
sigur, în afara ta
nu mai există după-amiaza aceea, ascultă:
tinerii vecini de deasupra fac dragoste
o tristețe dumnezeiască
te bate pe umeri

mersul pe apă

unde se înfiripă cuvântul
trebuie să fie un izvor subțire de sânge
așa îmi închipui că este.
cuvintele pe care nu le pot rosti
de greutatea nerostirii se comprimă
se pardosește creierul cu dale de cristal.
cuvântul nerostit eu cred că-i o lentilă
care aduce moartea mai aproape
(tai sângelui coaja. și curge.
plutește sângele pe ape)

întâmplări cu creierul meu. altceva

prin grădina mea nu trecea sena
ci șuța
legătura mea pe apă cu new york valparaiso murmansk
trecea prin sabar –
aș fi putut da drumul unei bărci de hârtie
cu speranța
că ea va acosta la melbourne…
dar să spun despre munții cafenii și mările de tuș
albastru. despre cerculețele cu oameni exotici. dunga
groasă a amazonului îmi dădea frisoane; aș fi dorit să
mă cufund în albul din marginea de jos, în
antarctica pe unde venea un curent rece dinspre ușă.
oh oame ticăloase oame!
într-o vară șuța a secat de tot dar de tot. se întâmpla
în fiecare an dar când faptele converg… când și eu
ajunsesem la marginea lumii de hârtie și vis… acum
aici pereții albi nu pun problema divagației. e drept,
noaptea după ce adoarme tot blocul poți pune
urechea poți simți răceala pietrei de calcar
desprinsă din munte. poți percepe freamătul scoicilor
și precambrianul începe să pâlpâie ca filmele care
rulau pe o pânză albă fixată de peretele școlii, în
copilărie. simți o neliniște nelămurită, încerci să
răspunzi strigătului care se stinge în perete dar glasul
îți este dezarticulat ca al puiului de prepeliță și apoi n-ai
tulbura somnul celor din preajmă?
ah, dar, desigur, viața e vis. te visează cineva care se
va trezi un moment
iar apoi va visa altceva altceva

întâmplări cu creierul meu. mimul

într-o vară tatăl meu și cu mine am dărâmat casa
și ne-am apucat s-o facem la loc –
dormeam într-o magazie pe dușumea,
ne păzea o pisică
de șobolani, ce cer, ce stele!
acum locuiesc într-un apartament, merg la piață,
duc seara gunoiul, mă interesez de una de alta,
mimez și eu. unii
mă iau în serios, mă consultă
în diferite probleme, deși
mereu surprins să fiu luat drept o persoană
reală, zic și eu cum ar fi după mine.
în vara aceea
aș fi spus: numai singur sunt eu;
acum
atât de puțină singurătate există
încât propria persoană mă sensibilizează
în fugă. trebuie să-mi revin
să spun: sunt eu însumi în permanență –
poftim: din ce credeam că e mască
îmi crește o barbă de patriarh

simplu

altădată aveam cuvinte mai multe
să te descriu
dormeam pe ierburi crude
și frângerea lor
mă umplea de mireasmă.
toate lucrurile care-mi plac
au fost altădată

dacă poezia ar opri moartea

poezia modifică starea lucrurilor și le oprește mișcarea
un timp.
un text bun bine scris înseamnă că deja lumea nu mai e cum
a fost.
și c.v. bănescu: păi să verificăm
să citesc un poem!
riști prea mult.
și n-a mai citit.
iar d-l d. de lângă mine la salonul 101 fundeni
care mă vede citind: eh
dacă poezia ar opri moartea!
ne-am trata și noi cu ce e mai bun.
cu shakespeare.
dar asta e: o oprește? 

__________

GeorgeGeacăr (3 februarie 1953 – 7 iulie 2015) a absolvit facultatea de limba și literatura română din bucurești. a frecventat cenaclurile amfiteatru și numele poetului. a citit în  cenaclul euridice. a condus cenaclul din târgoviște. a debutat în amfiteatru și luceafărul, în ianuarie 1979.

a mai colaborat cu poezie, proză și eseuri în românia literară, slast, tribuna, litere, vatra, poesis, ziua literară, ramuri, ca și cum, argeș, revista nouă, pe www.clubliterar.com (pe care l-a administrat între 2007-2009).

cărți publicate:

întâmplări cu creierul meu, poeme, editura cartea românească, 1997 (premiul de debut în poezie al asociației scriitorilor din bucurești); concert pentru coarde vocale și nervi, poeme, editura cartea românească, bucurești, 2002; marin preda și mitul omului nou, eseu critic, editura cartea românească, 2004; eu. zise el, poeme, editura vinea, 2005; zoom. gaura de vierme, editura casa de pariuri literare, 2013; foarte foarte aproape, editura casa de pariuri literare, 2014.


Despre așteptare, erotism și singurătatea călătorului în poezia lui Immanuel Mifsud

Volumul Rapoarte confidențiale (Casa de Editură Max Blecher, 2019), semnat de scriitorul maltez Immanuel Mifsud, cuprinde opt cicluri de po...